RUPANYA
ZA'BA PUN BIMBANG TEGUR MELAYU
KASIHAN
AGAMA DAN BANGSA KU
Tahajjud
itu bagus yang tidak bagus ialah menunjuk nunjuk dan disertai no akaun. Aku
biasa melihat orang bersedekah yang dirakamkan tapi tidak pernah melihat orang
bertahajjud merakamkan dan meletakkan no akaun.
Setahu
aku Rasulullah amalan sunatnya dibuat di rumah kerana tidak mahu umatnya
mengikuti nanti kerana bimbang ia akan menerbitkan rasa riak apabila orang
melihat... wallahuallam.
Teringat
aku pada valet doa. Apa mereka ini ingat Tuhan tidak mendengar doa ibumu di
rumah di Tanah Melayu? Bukankah Tuhan itu ada di mana sahaja.
Tanya
pada diri kita adakah lebih baik kirim doa dengan bayaran RM 2,500 pada
individu yang berniaga dengan doanya atau memohon ibu sendiri mendoakan
kebahagian kita sambil kita bersedekah kepada ibu duit untuk sara hidupnya?
Cuba tanya guru2 kita. Tapi jangan tanya guru yang terlibat dalam politik...ok.
Menegur
orang Melayu bukannya mudah. Kalau aku penulis kecil tentulah dengan mudah
dikatakan barua atau RBA. Tapi bagaimana dengan tokoh2 hebat. Abdullah Munsyi
memberitahu jika dia menegur orang Melayu secara terangan terangan nescaya dia
akan diikat di pokok dan orang Melayu akann mengetuk ngetuk kepalanya.
Rupanya
buku terhebat karya Pendita Za'ba telah lama diilhamkan oleh tokoh ini semasa
hidupnya apabila mengamati sikap yang telah menjadi sebati dalam diri orang
Melayu. Matlamatnya bukan mahu mempersenda atau memperlekehkan bangsa sendiri
tetapi mahu memberi kesedaran kepada orang Melayu.
Mesej
Za'ba mahu orang Melayu berusaha bersungguh-sungguh dalam semua aspek kehidupan
dunia mahupun akhirat dan tidak bergantung semata-mata kepada pertolongan orang
lain.
Memetik
kata Datuk Haji Hassan Ahmad (Ketua Pengarah DBP ketika itu), sebenarnya ada
kisah di sebalik penerbitan buku ini. Za’ba mungkin menyedari mesej yang ingin
disampaikan oleh beliau di dalam penulisan ini amat berat untuk diterima orang
Melayu.
Oleh
sebab itu, beliau tidak pernah mengajukannya kepada mana2 penerbit semasa hayat
beliau. Namun, setelah lapan tahun beliau meninggal dunia, karangan ini telah
disampaikan kepada Dewan Bahasa dan Pustaka untuk diterbitkan oleh anak beliau.
Mengamati
penulisan Za'ba, beliau sifatkan kebergantungan kepada orang lain sudah sebati
dalam hidup segelintir orang Melayu yang tidak mahu berusaha dan hanya
berharapkan bantuan dan ehsan orang lain.
Selain
itu, Za’ba turut mengkritik amalan bidaah masyarakat Melayu yang terpesong dari
Quran dan as-Sunnah. Kebergantungan masyarakat sepenuhnya terhadap para ulama
amat ketara sehingga ada yang memohon daripada golongan alim untuk berdoa bagi
pihak mereka.
Malah
skop pemahaman mereka tentang amalan kebajikan untuk bekalan akhirat hanya
terhad dalam konteks ibadah seperti wirid, zikir, tahlil dan sebagainya sahaja.
Manakala perkara2 baik seperti berdakwah, bekerja keras, berakhlak mulia
diketepikan dalam kehidupan.
Begitulah
juga pandangan Munshi Abdullah, seorang yang berfikiran saintifik sangat
mementingkan imbangan akal yang sihat. Sebagai contoh ketika merakamkan insiden
pawang gajah menangkap sekawanan gajah untuk Residen Inggeris, Farquhar, Munshi
mengkritik kejahilan orang Melayu yang dibodoh-bodohkan oleh pawang ini.
Menurut
Munshi Abdullah, gajah2 itu berjaya ditangkap bukan sangat kerana ilmu mistik
atau mantera kepawangan menundukkan gajah tersebut tetapi ia lebih kerana
common sense di mana haiwan ini didorong untuk masuk ke dalam kandang yang
penuh pisang dan tebu sebelum dikurung beberapa lama sehingga lapar.
Saya
tertarik dengan penulisan Dr Mohd Tajuddin Rasdi, Professor of Architecture
at a local university. Ayuh mari kita baca penerangannya yang sangat bernas.
Katanya...."Setelah
menganalisa beberapa berita yang disebar di WhatsApp, saya dan isteri dalam
kumpulan saudara mara dan rakan handai yang berjumlah lebih dari 10 “group”,
saya membuat kesimpulan orang Melayu tidak boleh berfikiran waras, tidak tahu
menilai secara kritis dan tak mahu fikir langsung jika sesuatu berita itu
dikaitkan dengan isu Melayu dan Islam.
Boleh
dikatakan kalau diceritakan dongeng 1001 malam tetapi ia berkait dengan
menegakkan ketuanan Melayu dan melindungi Islam dari tercemar, orang Melayu
akan percaya bulat-bulat dan tungang langgang.
Kalau
berita atau isu yang dicoretkan itu mempunyai “watak jahatnya” sebagai orang
Cina, orang India, DAP, Kristian, Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng, maka orang
Melayu akan “totally lose it” atau dia hilang akal, tak tahu di mana otak dan
fikirannya. Yang dia tahu adalah marah yang membuak-buak dan muka yang merah
padam....
Siapa
orang Melayu yang tidak boleh berfikiran waras ini? Adakah mereka orang
kampung? Adakah mereka sekolah setakat Darjah 6? Adakah mereka ini kaki kedai
kopi dan kedai mamak? Kalau itu sajalah golongannya, tuan-tuan, saya tak tulis
artikel ini.
Kalau
orang berpendidikan rendah berfikir macam tu memang kita boleh agak dan fahami
dan maafkan. Tetapi sebaliknya, bukan golongan macam ini saja. Kebanyakan 99%
Melayu kenalan saya yang pernah belajar di universiti luar negara, universiti
tempatan, dah ada Master dan dah ada PhD, semuanya sama macam orang kampung dan
kaki kedai kopi yang tidak berpendidikan tinggi.
Saya
mempunyai ramai kenalan Melayu dan saya berani katakan yang tidak boleh
berfikiran rasional, tidak tahu berfikiran kritis, tidak mahu berfikir
panjang-panjang adalah orang-orang yang jawatannya tinggi-tinggi belaka.
Apa
jawatan mereka? Guru sekolah menengah, guru besar, profesor madya, profesor
VK7-6-5, arkitek, jurutera, pegawai tinggi GLC, pegawai eksekutif dan doktor.
Bukan calang-calang pendidikan, tuan-tuan. Semuanya extra hebat belaka. Tapi
fikiran? Macam tak sekolah tinggi pun.
Percaya
bulat-bulat, tunggang langgang dan habis-habis. Sebab? Nak menegak ketuanan
Melayu dan keagungan Islam. Dosa fitnah? Tak kisahlah. Dosa mencerca? Sikit
saja. Dosa menyampai-nyampai? Tak ada hal punya beb.
Apa
nak jadi dengan orang Melayu macam ini saya pun tak tahu. Negara kita ni bakal
hancur dengan Melayu yang tak boleh nak urus emosi dan berfikiran rasional.
Tengoklah kes Kuil Seafield dan kematian Muhammad Adib Mohd Kassim.
Waytha
dituduh tak semena-mena. Kenapa tuduh dia bertanggungjawab? Dia pukulkah? Polis
kata samseng yang pukul. Dia arah kah? Polis kata mungkin One City punya lawyer
bagi upah. Belum tahu lagi sebab penyiasatan tak habis. Tetapi orang Melayu
dalam kumpulan WhatsApp mempunyai “karamah” dan ilmu ghaib. Tak payah siasat.
Tak payah soal suspek. Tak payah “post mortem”....
Kalau
tanya 100 Melayu ada kemungkinan yang kata pernah dengar tapi tak pernah beli.
Kalau tanya 200 orang Melayu kemungkinan ada yang membeli tapi tak tahu simpan
di mana. Kalau tanya 400 Melayu mungkin jawapan yang ada adalah pernah beli,
ada kat rak buku tapi takut nak baca sebab ustaz kata kalau baca buku sendiri
kita jadi sesat.
Kenapa
orang Melayu suka sangat percaya pada fitnah dan dongeng WhatsApp? Tak takutkah
pada dosa? Kenapa perlu takut? Tak pernah pun dengar khutbah Jumaat kata
percaya kat WhatApp tu berdosa. Tak ada dalam kitab lama pun tentang bencana
Instagram, WhatApp, Facebook atau Twitter. Maka itu tak berdosalah. Lagi pula
kalau tersilap pun, kita nak jaga kedaulatan Melayu dan Islam. Perjuangan suci
kononnya.
Aduhai,
kesian orang Melayu, kata Datuk Ismail Kamus selalu. Beliau pernah berpesan,
“Kita harus membetulkan yang biasa dan biasakan yang betul”. Kata-kata hikmat
itu saya pegang sehingga hari ini. Kita umat Islam harus ada
integriti............
Wahai
orang Melayu, tolong betulkan yang biasa dan biasakan yang betul."
No comments:
Post a Comment