February 03, 2023

MALAYSIA MADANI

Konsep “Malaysia madani” (masyarakat sivil) menggagaskan sebuah negara yang menekankan kemanusiaan dan nilai-nilai murni seperti tadbir urus yang adil, saksama dan berkesan.

Madani merupakan akronim yang digubah daripada enam nilai teras yang mendasarinya – kemampanan, kemakmuran, inovasi, hormat, kepercayaan dan belas kasihan.

Dalam menjelaskan konsep Malaysia madani, PM menegaskan bahawa pertumbuhan dan pembangunan mesti dicapai di dalam konteks ekonomi berperikemanusiaan yang mengutamakan keperluan rakyat.

“Malaysia mesti dikenali sebagai negara madani yang makmur, adil dan menolak sebarang bentuk kezaliman terhadap mana-mana individu atau kaum. Ia mesti menjadi sebuah negara yang terkenal dengan semangat baharu,” kata Anwar.

Enam nilai murni di bawah konsep madani sememangnya wajar disokong oleh semua pihak yang percaya kepada keadilan dan kesaksamaan untuk semua.

Namun, ia harus dibuktikan. Anwar dan pasukannya perlu berhati-hati dengan program dan dasar yang bertentangan dengan nilai madani.

Misalnya, kontroversi baru-baru ini di Sekolah Menengah Kebangsaan Infant Jesus Convent di Johor Bahru mengenai program khas bagi pelajar lemah yang terdiri daripada kaum Melayu tingkatan lima yang sedang mempersiapkan diri untuk peperiksaan SPM.

Sekiranya program khas itu dibenarkan kepada semua pelajar tingkatan lima yang lemah dalam pelajaran tanpa mengira etnik mereka, pasti tidak akan ada kekecohan oleh ibu bapa pelajar dari kaum lain.

Tindakan telah dilaksanakan di sekolah itu sekarang bagi menguruskan isu ini: pengurusan sekolah mengumumkan ada nada sesi berasingan bagi pelajar lemah dari etnik lain.

Persoalan besarnya ialah, apa keperluan untuk mengasingkan pelajar mengikut etnik pada awalnya? Sekolah adalah tempat yang sesuai untuk memupuk persahabatan dan ikatan muhibah.

Dengan motivasi yang sesuai, para pelajar, tanpa mengira etnik atau agama, akan bergaul dengan baik sekali gus memupuk semangat setiakawan yang selalunya kekal seumur hidup.

Sebaliknya, program yang mengasingkan pelajar mengikut etnik hanya akan mendorong perpecahan antara mereka.

Di bawah konsep madani, pengasingan pelajar mengikut kaum atau etnik sepatutnya tidak akan berlaku. Menteri pendidikan dan pasukannya mesti menyemak dengan teliti semua aktiviti dan program ini dan memastikan amalan diskriminasi tersebut dihapuskan.

 

No comments:

Post a Comment