ISU
PEMBUKAAN KANTIN DI SEKOLAH PADA BULAN PUASA
1.
Media sosial sedang ribut tentang isu pembukaan kantin di sekolah pada bulan
puasa. Pada pandangan saya, memang relevan jika ada Muslim yang tidak bersetuju
dengan kenyataan Menteri Pendidikan yang membenarkan kantin-kantin sekolah
dibuka untuk memudahkan para pelajar bukan Muslim mendapatkan makanan waktu
rehat.
2.
Saya menyebut relevan kerana ada sudut pandang yang boleh diterima. Namun,
dalam masa sama tidak patut untuk bermudah-mudah menggunakan label yang diguna
secara longgar seperti liberal atau “rahmah yang tidak rahmah”. Sebabnya ini
isu polisi yang ada sisi pro dan kontra.
3.
Memang mudah sahaja untuk mengutip pendapat-pendapat ulama yang bertegas dalam
soal ini dengan menggunakan kaedah “bukan Muslim menjaga sensitiviti umat Islam
di negara Islam” sama ada dalam karangan klasik mahupun kontemporari. Katakan,
secara umumnya kita boleh menerima kaedah itu sebagai salah satu yang penting
demi keharmonian masyarakat, namun sejauh mana isu membuka kantin yang sedang
hangat ini termasuk dalam aplikasi kaedah tersebut? Adakah dengan arahan
membuka kantin itu bermaksud menggalakkan agar tidak menjaga sensitiviti umat
Islam? Kalau tidak makan di kantin, adakah kena makan di kelas atau di tempat
duduk berhampiran kelas yang lagi mudah dilihat anak-anak pelajar Muslim?
4.
Saya berpandangan isu tersebut tidak termasuk dalam kategori tidak menjaga
sensitiviti kerana yang diarahkan untuk dibuka ialah kantin. Para pelajar
Muslim tidak pergi ke kantin ketika bulan puasa. Malah saya fikir, dengan sikap
mudah menghukum sebahagian masyarakat hari ini, pelajar Muslim yang ada
keuzuran daripada berpuasa seperti sakit dan sebagainya pun tidak akan pergi ke
kantin pada bulan puasa. Jadi, pengasingan sudah berlaku dan makan di kantin
sekolah pada bulan puasa sudah tidak termasuk melanggar sensitiviti.
5.
Apatah lagi isu ini melibatkan para pelajar yang dalam usia adik dan anak kita
walaupun mereka tidak seagama dengan kita. Tidak sewajarnya kita
berlebih-lebihan hingga ke tahap ini.
6.
Oleh yang demikian, isu ini melibatkan dasar awam, justeru bersifat boleh
dibahaskan lagi sudut-sudut maslahah dan mafsadahnya. Pandangan yang dipetik
daripada beberapa fuqaha' juga sebenarnya bersifat tarik-menarik antara
maslahah dan mafsadah. Pihak pentadbiran sekolah juga boleh diberi kepercayaan
untuk mengurus isu ini dengan bijaksana dalam kerangka kebenaran membuka kantin
oleh pihak kerajaan. Jadi, tiada pandangan muktamad dan terlampau jelas
sehingga boleh laju dan melampau dalam memberi aneka label kepada pihak yang
dikritik.
7.
Adakah ini bermaksud orang Islam terlalu mengalah, terlampau toleransi atau
“terpaling” rahmah? Jawabnya, saya tidak faham mengapa tindakan sebegini
dianggap sebagai “mengalah” dari pihak Muslim? Apa sebenarnya yang kita telah
mengalah? Lagi-lagi hal ini melibatkan anak-anak pelajar yang senegara dengan
kita dan ruang kantin pula tidak lagi dikunjungi pelajar Muslim pada bulan
puasa sebagaimana telah diterangkan sebentar tadi. Kita juga tidak sesekali
mengalah dari segi kepercayaan bahawa puasa wajib kepada Muslim. Kita juga
bersetuju bahawa pendidikan kepada pelajar untuk berpuasa adalah dengan
menyediakan suasana yang menyokong mereka untuk berpuasa. Jadi, tidakkah wajar
kita berdebat isu sebegini dengan sekadarnya tanpa melampau?
8.
Saat isu yang terbuka kepada perdebatan ini dibingitkan secara berlebihan oleh
sesetengah ahli akademik dan agamawan, anehnya sebahagian pihak pandang sepi
sahaja isu 164 tuduhan pecah amanah, menipu dan terbabit pengubahan wang haram
atas penderitaan rakyat Palestin. Sedangkan isu pecah amanah ini lagi wajar
diberi perhatian besar termasuk mendesak kerajaan bertindak dengan peraturan
lebih jelas untuk mengawal pertubuhan dan NGO yang mengutip dana awam dan
kegiatan kemanusiaan.
9.
Selamat berpuasa, berbahaslah dan promosilah pandangan anda tapi jangan
melampau.
No comments:
Post a Comment